سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدرسه هنر

saba

چاپ دستی کاری از دانش آموزان مدرسه گلستان

یک ورق مقوای نازک سفید که مقاومت کافی داشته باشد تهیه کنید. تصویرهایی را که می خواهید تکرار نمایید با مداد نازک روی این صفحه طرح کنید. درون شکل ها را با کارد کاغذبری و یا قیچی ببرید. به این ترتیب کلیشه ای با فرم های تو خالی پدید می آید. کلیشه مزبور را روی کاغذ سفید پونز کنید. (کاغذ باید قبلاً روی تخته ای ثابت شده باشد) با رنگ آمیزی درون فضای سفید نتیجه کار اثری است که در تصویر زیر مشاهده می کنید.

چاپ دستی را می توان با پاشیدن رنگ هم رنگ آمیزی نمود. برای این کار یک مسواک کهنه را در رنگ گواش رقیق فرو کنید. مسواک را در دست بگیرید و با دست دیگر چوب نازکی را به کلیشه تکیه دهید. مسواک را به لبه چوب بمالید. با این عمل قطرات رنگ روی کلیشه پخش می شود. برای اینکه شکلها کاملاً رنگ بگیرند این عمل را چندین بار تکرار نمایید. در این شیوه برای آنکه رنگها با هم آمیخته نشوند پس از پایان رنگ آمیزی هر شکل روی آن را با یک تکه کاغذ بپوشانید. اگر شیوه رنگ پاشی با مسواک را خوب یاد بگیریدمی توانید با کم و زیاد کردن مقدار رنگی که روی شکلها می پاشید حجم و سایه روشن شکل را هم مجسم سازید. اگر چند رنگ را روی یک شکل بپاشید رنگهای ترکیبی جالبی پدید خواهند آمد. به طور مثال اگر دو رنگ متضاد مثلاً سبز و قرمز را روی یک شکل بپاشید، نقطه های رنگین در کنار هم تأثیر چشمگیری خواهند داشت. به غیر از مسواک از رنگ پاش های دیگر نظیر اسپری های رنگ و نیز فوتک رنگ که بافتی مشابه بافت روش مسواک دارد و یا ایر براش که نوعی پمپ رنگ پاش در ابعاد کوچک می باشد، می توان استفاده کرد. در چاپ رنگی باید نکات زیر را رعایت نمود:

رنگ را در ظرفی با آب مخلوط نمایید. غلظت این مایع باید متعادل باشد. مسواک نباید بیش از حد از مایع رنگین انباشته باشد چون در این صورت قطرات درشت رنگ روی کار خواهد چکید. مسواک را با ملایمت و با حرکت یکنواخت به لبه تخته بکشید. پیش از آنکه رنگ خشک شود رنگ دیگری روی آن نپاشید. پس از پایان رنگ آمیزی کلیشه را به آرامی از روی ورقه ای که شکل ها بر روی آن چاپ شده است بردارید.

چاپ دستی را روی پارچه و گونی هم می توان انجام داد. برای رنگ آمیزی روی پارچه، رنگهای مخصوصی وجود دارد که ثابت می ماند و قابل شست و شو هم هست ولی با رنگ گواش غلیظ هم می توان نقوش را روی پارچه چاپ نمود. پارچه زبر و انواع پارچه هایی که الیاف درشت دارند برای این کار مناسب ترند. اگر پارچه ای که انتخاب می کنید از جنس گونی باشد قبلاً سطح آن را سفید کنید و سپس نقوش را روی آن چاپ بزنید. برای چاپ روی گونی و پارچه، قلم مو و بالشتک به کار ببرید.

کلاژ یا وصله گری ( چسباندن مواد و اشیاء در نقاشی )

ساختن یک اثر هنری به وسیله اشیا و مواد، عملی لذت بخش و در عین حال آسان است. این روش توسط ژرژ براک نقاش فرانسوی قرن بیستم معمول گشت. در این روش به عوض رنگ و قلم مو از کاغذهای رنگی، یا کاغذ روزنامه، پارچه و مواد دیگر، که به شکلهای مختلف بریده شده اند و یک چسب استفاده می کنیم. تأثیری که کاغذ رنگی در چشم ایجاد می کند با تأثیری که رنگی که با قلم مو روی بوم گذارده می شود تفاوت دارد. در این روش به ترکیب رنگ نیازی نیست بلکه انتخاب رنگ ها و چگونگی همجوار نمودن آنها اهمیت دارد. به عبارت دیگر کمپوزیسیون مناسبی از ترکیب اشیاء و رنگ آنها را در میان موضوعی خاص ایجاد می کند. با کاغذ کشی، کاغذ های شفاف و انواع زرورقهای رنگی تمرینهای جالبی می توان انجام داد، به دلیل شفاف بودن این کاغذها، رنگ کاغذ زیر از پشت کاغذی که روی آن چسبانده می شود دیده می شود و تولید نیم رنگهایی می کند که با کاغذهای معمولی نمی توان به دست آورد.

 

 منبع سایت هنر20
م.عامری

مدرسه راهنمایی شبانه روزی گلستان باغبادران استان اصفهان

اداره آموزش و پرورش استان اصفهان

اداره آموزش و پرورش باغبادران


نوشته شده در سه شنبه 91/7/11ساعت 8:16 عصر توسط دبیر هنر نظرات ( ) |



قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت